27 decembrie 2011

Sute de autovehicule furate din strainatate depistate de politistii de frontiera romani in anul 2011


In anul 2011, politistii de frontiera au descoperit 358 autovehicule ce figurau furate din strainatate.
Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut cand au fost descoperite 287 autovehicule, numarul descoperirilor privind mijloacele de transport furate, a crescut cu aproximativ 24,7 %.

In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria etc. iar persoanele implicate suntcetateni romani, bulgari, moldoveni, ucraineni, portughezi, spanioli, olandezi, italieni, albanezi, sirieni, turci si sarbi.
Statistica
Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate a fost, si in acest an, „in atentia" lumii interlope transnationale, fiind o activitate ilicita ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor deja specializate in domeniu si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul catre Estul Europei).
De la inceputul anului pana in prezent, politistii de frontiera au descoperit, in zona de competenta, 358 vehicule declarate furate in strainatate: 268 autoturisme, 29 automarfare, 11 microbuze, 41 motociclete si 9 remorci auto.
In perioada similara a anului 2010, au fost depistate 287 autovehicule furate in strainatate, constatandu-se o crestere cu aproximativ 24,7% a numarului de autovehicule descoperite. 
Pentru identificarea si indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate in strainatate, sub supravegherea directa a Parchetelor, politistii de frontiera au colaborat cu structurile similare din statele membre UE, realizand un schimb operativ de date si informatii, prin intermediul Centrelor si Punctelor de Contact (Oradea, Galati etc).
Pe linia combaterii traficului cu auto furate, politistii de frontiera au intocmit 231 dosare penale, persoanele implicate fiind cetateni romani, bulgari, moldoveni, ucraineni, portughezi, spanioli, olandezi, italieni, albanezi, sirieni, turci si sarbi.
Organizarea retelelor de traficanti
Din analizele efectuate de politistii de frontiera in cazurile depistate in zonele de competenta, s-a stabilit ca, in general, retelele de traficanti sunt organizate pe doua tipuri mari, respectiv cele specializate in furtul autoturismelor de lux si cele specializate in furtul autoturismelor de categorie mijlocie.
La randul lor, aceste doua tipuri sunt subdivizate in mai multe grupuri de actiune, a caror „ierarhie" este urmatoarea:
  • grupa de recunoastere - identifica masinile corespunzatoare "cererii",
  • grupa tehnica - confectioneaza documentele false,
  • grupa de transport - trece masinile peste granite,
  • grupa de valorificare - vinde masinile,
  • grupa de supraveghere - are ca sarcina supravegherea si derularea tuturor fazelor incluse in actul ilegal.
Moduri de operare si rute
Ca moduri de operare ale traficantilor, analizele arata ca "se practica":

  • frauda la asigurari  - cu acordul proprietarului, masina este transportata in alta tara, "spalata" prin vanzari succesive si ulterior declarata ca fiind furata chiar de catre proprietar;
  • furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de inchirieri - se racoleaza o persoana fara posibilitati materiale care contra unei sume modice accepta sa deschida pe numele sau un cont intr-o banca si implicit sa obtina o carte de credit (card), document in baza caruia persoana inchiriaza de la firmele de profil, autoturismul
Rutele folosite de catre traficanti sunt, in general, orientate dinspre tarile vest europene cu finalitate in tarile est-europene si foste membre CSI:
  • Italia - Austria - Ungaria - Romania;
  • Germania - Austria - Ungaria - Romania - Moldova si Ucraina;
  • Italia -Serbia - Romania - R. Moldova - Ucraina sau Federatia Rus
In continuare, principalul „furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria etc.

In majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul masinilor respective au declarat, pe timpul cercetarilor, ca nu stiau ca autoturismele se afla in atentia autoritatilor ca fiind furate, ei fiind doar „cumparatori de buna credinta". Altii au sustinut ca au primit o suma de bani (in general, de pana la 500 euro) pentru a transporta masina in Romania si, la fel, nu cunosteau ca aceasta este furata.
In urma unui „studiu" al cererii si ofertei pe piata neagra a masinilor,  s-a constatat ca, la categoria autoturisme de lux, cele mai cautate sunt marcile "BMW" si „Mercedes", iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o detin marcile " Renault" si „Fiat".
Politia de Frontiera Romana va continua - independent sau in colaborare cu celelalte institutii cu competenta din tara si strainatate - sa intreprinda masuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infractional transfrontalier, de natura sa aduca prejudicii atat economiei nationale, cat si persoanelor de buna credinta.  
Dintre cazurile semnificative inregistrate in anul 2011 pe linia prevenirii si combaterii traficului cu autoturisme furate, prezentam urmatoarele:

Autoturism Mercedes S320 furat din Italia depistat la Varsand

Politistii de frontiera aradeni au depistat doi barbati, cu dubla cetatenie, care intentionau sa introduca in Romania un autoturism marca Mercedes S320, in valoare de aproximativ 80.000 euro, care fusese declarat furat din Italia in urma cu doua saptamani.
In data de 06.12.2011, in jurul orei 03.00, la Punctul de Trecere a Frontierei Varsand s-au prezentat pentru a intra in tara, intr-un autoturism marca Mercedes S320, care avea aplicate numere de inmatriculare romanesti, doi barbati cu dubla cetatenie romana si moldoveneasca, Postica A., in varsta de 25 ani si Badea A., in varsta de 34 ani.
La controlul de frontiera, soferul autoturismului, Postica A., a prezentat un certificat de inmatriculare romanesc, din care reiesea ca autoturismul era fabricat in anul 2008.
In cadrul verificarilor efectuate, s-a constatat ca mai multe parti componente ale autovehiculului (centuri, cablaje, componente plastice) aveau inscrise ca an de fabricatie 2011, motiv pentru care autoturismul a fost condus la sediul I.J.P.F. Arad pentru continuarea cercetarilor.
In urma analizelor de specialitate efectuate de politistii de frontiera, s-a stabilit ca seria de sasiu fusese modificata si ca autoturismul este de fapt fabricat in anul 2011. Din verificarile efectuate prin Punctul de Contact Oradea si Biroul National Interpol, suspiciunile politistilor de frontiera au fost confirmate, autoturismul fiind declarat furat din Italia, in data de 27.11.2011.
Fata de cele constatate, persoanele in cauza au declarat ca au primit autovehiculul in Italia, de la o persoana necunoscuta si trebuiau sa-l transporte in Bucuresti, unde ulterior urmau sa fie contactati pentru a-l preda.
Autoturismul, cu o valoare de catalog de aproximativ 80.000 euro, a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F. Arad, pana la finalizarea cercetarilor.
Politistii de frontiera au luat masura cercetarii persoanelor in cauza sub aspectul savarsirii infractiunilor de conducere pe drumurile publice a unui autoturism cu numere de inmatriculare false si tainuire la furt, urmand ca la finalizarea cercetarilor sa se dispuna masurile legale ce se impun.

Doua utilaje suspecte a fi furate au fost descoperite de politistii de frontiera maramureseni

Politistii de frontiera maramureseni, sub coordonarea procurorului D.I.I.C.O.T.- Structura Centrala si cu sprijinul colegilor din cadrul I.J.P.F. Bihor au depistat si indisponibilizat doua utilaje, in valoare de aproximativ 120.000 de euro, suspecte a fi furate din strainatate.
In baza unor date si informatii detinute, la nivelul I.J.P.F. Maramures a fost organizata, sub coordonarea procurorului D.I.I.C.O.T.- Structura Centrala si cu sprijinul colegilor din cadrul I.J.P.F. Bihor, o actiune in vederea depistarii unor utilaje suspecte a fi furate din strainatate.
Astfel, in data de 23 noiembrie a.c., echipa mixt a a oprit pentru control pe raza judetului Bihor, un autotren in a carui remorca politistii de frontiera au descoperit doua tractoare care apartin lui Marcel T., pentru care conducatorul auto nu a putut prezenta niciun document de provenienta.
Din verificari, s-a constatat ca cele doua utilaje figureaza ca fiind furate din Italia din data de 12.11.2011.
In cauza s-a intocmit dosar penal in care Marcel T. este cercetat sub aspectul savarsirii infractiunii de complicitate la furt.
Tractoarele agricole, in valoare de 120.000 euro, au fost indisponibilizate pana la finalizarea cercetarilor.

Doua autoturisme si o semiremorca furate din state ale Uniunii Europene descoperite la frontiera romana
Politistii de frontiera romani au depistat in numai 24 de ore, doua autoturisme Audi Q7 si o semiremorca Schmitz, declarate ca fiind furate din Rusia, Franta si Slovenia.
  • In data de 13.11.2011, in jurul orei 08.30, s-a prezentat la P.T.F. Zimnicea, judetul Teleorman, pe sensul de intrare in tara cetateanul bulgar Stefan P.S., in varsta de 36 ani, la volanul unui autoturism marca AUDI Q7 inmatriculat in R. Bulgaria. Acesta era insotit de fratele sau Stoyan P.S., care era administratorul firmei din Sofia careia apartinea autoturismul.
    La controlul de frontiera si in urma verificarilor efectuate, s-a constatat ca autoturismul in cauza figureaza in bazele de date ca fiind furat din luna iunie 2010, din Rusia.
  • In data de 14 noiembrie a.c., in jurul orei 03.00, la Punctul de Trecere a Frontierei Petea, judetul Satu Mare, s-a prezentat pentru efectuarea formalitatilor specifice, cetateanul sarb Dragan S., in varsta de 36 ani. Acesta conducea un autoturism marca Audi Q7, pe care erau aplicate placute cu numere de inmatriculare de Serbia.
    La controlul de frontiera, lucratorii nostri au constatat ca autoturismul figureaza ca fiind furat din Franta din septembrie 2009. Conducatorul auto a declarat ca a cumparat masina de la o firma din Serbia contra sumei de 24.600 euro si nu stia ca aceasta este furata.
    In ambele cazuri politistii de frontiera au intocmit acte premergatoare inceperii urmaririi penale sub aspectul savarsirii infractiunii de tainuire la savarsirea infractiunii de furt, fapta prevazuta si pedepsita prin art. 221 C.P., raportata la art. 208, alin. 1 si 4 C.P. Autoturismele au fost indisponibilizate la sediul Sectoarelor Politiei de Frontiera pana la finalizarea cercetarilor.
  • Duminica, 13 noiembrie a.c., in jurul orei 18.00, la Punctul de Trecere a Frontierei Halmeu, judetul Satu Mare, s-a prezentat pentru efectuarea formalitatilor de frontiera cetateanul sloven Alojz K, in varsta de 50 ani. Acesta conducea un ansamblu de vehicule format dintr-un cap tractor marca Mercedes Benz si semiremorca marca Schmitz, ambele vehicule fiind inmatriculate in Slovenia.
    Cu ocazia formalitatilor specifice, politistii de frontiera au constatat ca semiremorca este un bun cautat de autoritatile slovene pentru confiscare.
    Mai mult, la verificarea asigurarii internationale tip carte verde pentru autovehiculul Mercedes Benz, politistii de frontiera au observat ca documentul nu este unul autentic, prezentand mai multe modificari. Conducatorul auto a declarat ca urma sa conduca ansamblul de vehicule din Slovenia pana in Ucraina, pentru societatea la care este angajat.
    In cauza au fost intocmite acte premergatoare inceperii urmaririi penale pentru savarsirea infractiunilor de tainuire la furt si uz de fals. Totodata, semiremorca a fost indisponibilizata la sediul S.P.F. Halmeu pana la finalizarea cercetarilor.

Arhivă blog

Youtube - Politia de Frontiera Romana